Metoder för sökande av ändring

Till beslut som kan överklagas hos försäkringsdomstolen bifogas en besvärsanvisning. Besvärsanvisningen är en anvisning för sökande av ändring. Av anvisningen framgår hur ändring ska sökas i det beslut som besvären gäller.

I lagen om rättegång i förvaltningsärenden (förvaltningsprocesslagen) finns allmänna bestämmelser om hur besvär ska anföras. Kompletterande eller avvikande bestämmelser kan finnas i andra lagar. Enligt övergångsbestämmelserna i förvaltningsprocesslagen tillämpas den gamla förvaltningsprocesslagen fortfarande på vissa anhängiga mål och ärenden. I lagen om försäkringsdomstolen finns bestämmelser om undanröjande och återbrytande av beslut som extraordinära metoder för ändringssökande.

Språk

Handlingar kan sändas till försäkringsdomstolen på finska eller svenska samt på enaresamiska, nordsamiska eller skoltsamiska enligt bestämmelserna i samiska språklagen (1086/2003).

Anhängiggörande av besvär vid försäkringsdomstolen

Ett besvärsärende anhängiggörs vid försäkringsdomstolen genom att en besvärsskrift lämnas in till domstolen. Besvärsskriften kan lämnas in personligen, genom ett ombud eller ett bud eller såsom postförsändelse. Besvärsskriften kan även sändas in elektroniskt med telefax eller såsom e-post .

Justitieministeriets skyddade e-posttjänst är ett alternativt sätt att sända dokument som är sekretessbelagda eller innehåller känsliga uppgifter. Du hittar anvisningen om användningen av skyddad e-post här [pdf, 560.0 kB] .

Besvären kan därutöver även lämnas in via förvaltnings-och specialdomstolarnas e-tjänst i de ärenden där besvären enligt besvärsanvisningen lämnas in direkt till försäkringsdomstolen i stället för den förmånsanstalt som fattat beslutet.

Besvärsskriften ska utarbetas i enlighet med de besvärsanvisningar som bifogats det överklagade beslutet.

Av besvärsanvisningen framgår

  • besvärstiden och från vilken tidpunkt den börjar
  • en redogörelse för besvärsskriftens innehåll och bilagor
  • att ändring söks hos försäkringsdomstolen
  • den myndighet som besvärsskriften ska skickas till samt behövlig kontaktinformation
  • en anvisning om hur besvärsskriften ska inlämnas

Besvären ska lämnas skriftligt och i besvärsskriften ska man meddela

  • det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet)
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena)
  • grunderna för yrkandena
  • vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv

Ändringssökandens kontaktuppgifter och postadress

  • i besvären ska ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges
  • om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges
  • besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress)
  • medan besvären är anhängiga ska försäkringsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna

Självrättelse av beslut i samband med sökande av ändring

  • På de flesta besvär som hör till försäkringsdomstolens behörighetsområde tillämpas ett självrättelseförfarande. Anvisningar om förfarandet ges i besvärsanvisningen till det beslut som besvären gäller.
  • I rättelseförfarandet ska den besvärsskrift som adresseras till försäkringsdomstolen skickas till den förmånsbeviljande anstalt som fattat det ursprungliga beslutet.
  • Om den förmånsbeviljande anstalten godkänner yrkandena i besvären i sin helhet, gör det ett rättelsebeslut och besvärnt anhängiggörs inte vid försäkringsdomstolen. Då blir handläggningstiden för besvären avsevärt kortare.
  • Om den förmånsbeviljande anstalten godkänner besvären delvis, kan anstalten ge ett interimistiskt beslut och hänskjuta besvären till övriga delar till försäkringsdomstolen.
  • Om den förmånsbeviljande anstalten inte godkänner något av yrkandena i besvären, hänskjuter den besvären till försäkringsdomstolen.


Omprövningsförfarande i ärenden enligt lagen om skada, ådragen i militärtjänst

Ändring i ett beslut av Statskontoret som har meddelats med stöd av lagen om skada, ådragen i militärtjänst efter 1.1.2016 får begäras genom omprövning. Till Statskontorets beslut har bifogats en anvisning om ändringssökande. Först i ett beslut som meddelats med anledning av en begäran om omprövning får ändring sökas genom besvär hos försäkringsdomstolen.

  • Vid omprövningsförfarande ska en skrivelse med begäran om omprövning riktas till Statskontoret och lämnas till Statskontoret.
  • Ändring i ett beslut som Statskontoret meddelat med anledning av en begäran om omprövning får sökas genom besvär hos försäkringsdomstolen, och besvärsskriften ska lämnas in till försäkringsdomstolen.

Anhängiggörande av ett ärende som gäller undanröjande av ett beslut vid försäkringsdomstolen

Försäkringsdomstolen kan på ansökan undanröja sitt eget beslut som vunnit laga kraft eller ett lagakraftvunnet beslut som getts av en besvärsnämnd, ifall det anses att beslutet grundar sig på felaktig eller bristfällig utredning eller är uppenbart lagstridigt. Försäkringsdomstolen kan i samband med att den avgör ett anhängigt mål eller ärende undanröja ett beslut som anknyter till målet eller ärendet utan att det görs någon ansökan eller framställning om undanröjandet. Undanröjningsförfarandet tillämpas i de flesta ärendegrupper som behandlas vid försäkringsdomstolen.

Tidsfrist för ansökan om undanröjande av beslut

  • Ansökan om undanröjande av beslut ska göras inom fem år från det att beslutet har vunnit laga kraft.
  • Av särskilt vägande skäl kan ett beslut undanröjas på ansökan som gjorts även efter utgången av den föreskrivna tiden.

Anvisningar för ansökan om undanröjande av ett beslut

  • Ansökan ska göras skriftligen.
  • I ansökan ska man ange det beslut för vilket undanröjande söks.
  • Ansökan ska innehålla en utförlig redogörelse för till vilka delar och på vilket sätt ändringssökanden anser att det ifrågavarande beslutet är uppenbart lagstridigt eller grundar sig på felaktig eller bristfällig utredning.
  • Ansökan ska motiveras.
  • Det beslut som ansökan om undanröjande gäller ska bifogas till ansökan i original eller som kopia.
  • En ny utredning kan bifogas vid behov.
  • Ansökan om undanröjande av beslut kan lämnas in elektroniskt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst .

Ansökan om undanröjande av beslut kan även lämnas med telefax eller såsom e-post, personligen, genom ett ombud eller en bud eller som postförsändelse och telefax.

Ändringssökandens kontaktuppgifter

Sökandens postadress ska uppges i ansökan samt eventuella adressändringar bör meddelas till försäkringsdomstolen.

Rättegångsavgifter

I ärenden som gäller undanröjande av beslut och som inletts av en enskild person tas 270 euro ut i rättegångsavgift, utom i de fall då ansökan om undanröjande bifalls.

Betalningsskyldig är den som har inlett saken. Rättegångsavgiften tas ut i efterhand. Avgiften tas ut även om ansökan om undanröjande av beslut har återtagits.

Mer information om rättegångsavgifter .

Avbrytande av verkställighet

Ändringssökanden får yrka på att verkställigheten ska förbjudas eller avbrytas. Yrkandet kan göras i besvärsskriften eller i en separat ansökan. Ansökan kan också göras medan besvären handläggs. Den som lämnar ansökan ska specificera yrkandena och grunderna för dem. Innan besvären avgörs kan försäkringsdomstolen förbjuda verkställandet av beslutet eller besluta att påbörjad verkställighet ska avbrytas.

Ombud

En part har rätt att använda ombud.

Vid skriftligt förfarande ska ombudet bifoga fullmakt till besvärsskriften och ange en processadress. Försäkringsdomstolen skickar då all post som gäller handläggningen av ärendet till denna adress. Fullmakt ska bifogas även när ombudet använder förvaltnings-och specialdomstolarnas e-tjänst. Försäkringsdomstolen skickar då de handlingar som hänför sig till rättegången till ombudet med e-tjänsten.

En advokat, ett offentligt rättsbiträde och ett sådant rättegångsbiträde med tillstånd som avses i lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011) ska visa upp fullmakt endast om försäkringsdomstolen så begär. Om inte förvaltningsdomstolen bestämmer något annat, behöver en skriftlig fullmakt dock inte visas upp, om samma person har uppträtt som ombud vid en tidigare handläggningsfas i förvaltningsförfarandet eller i besvärsnämnden.

Som ombud betraktas inte en person som endast har författat besvärsskriften.


Publicerad 8.9.2020