Dataskydd
FÖRSÄKRINGSDOMSTOLEN DATASKYDDSBESKRIVNING
Behandling av personuppgifter i försäkringsdomstolen
EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016)
artiklarna 12-14
23.5.2018 (uppdaterat 17.6.2024) VAKO/99/2023
1. PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Försäkringsdomstolen
Bangårdsvägen 9, PB 1005
00521 HELSINGFORS
2. PERSONUPPGIFTSANSVARIGES KONTAKTPERSON
Kanslichef Minna Melender
Tel. 029 56 43200 (växel)
E-post: vakuutusoikeus(at)oikeus.fi
3. DATASKYDDSOMBUD
Hanna Ul Masih
Administrativa juristen
tel. 029 56 43119
E-post: tietosuoja.vako(at)oikeus.fi
4. ÖVERSIKT ÖVER BEHANDLINGEN
I dataskyddsbeskrivningen beskrivs hur personuppgifter behandlas som rör försäkringsdomstolens rättskipningskunder och övriga personer, som inte hör till försäkringsdomstolens personal.
Översikten omfattar de uppgifter som samlats för behandlingen av rättskipnings- och förvaltningsärenden och som behandlas i de register och system som försäkringsdomstolen är personuppgiftsansvarig för.
5. ÄNDAMÅLET MED BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTERNA OCH DEN RÄTTSLIGA GRUNDEN FÖR BEHANDLINGEN
Insamlingen och behandlingen av uppgifter är nödvändig för att uppfylla personuppgiftsansvariges lagstadgade förpliktelse. Uppgifter avseende rättskipningsärenden samlas även för rapporterings- och statistikändamål.
Den centrala rättsgrunden för behandlingen av personuppgifter:
- Finlands grundlag (731/1999)
- Domstollagen (673/2016) 7 kap. 1 §
- Lagen om rättegång i försäkringsdomstolen (677/2016)
- Lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019)
- Lagen om justitieförvaltningens nationella informationsresurs (955/2020)6 §
- EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 artikel 6.1 e
- Dataskyddslagen (1050/2018) 4 § 2 och 3 punkt samt 6 § 1 mom. 2 och 7 punkt
- Lagen om integritetsskydd i arbetslivet (759/2004) 3 §, 4 § och 21 §
I enlighet med artikel 6.1 c i dataskyddsförordningens har nödvändiga uppgifter lagrats i registret för att statliga arbetsgivaren ska kunna fullgöra de lagstadgade rättigheter och skyldigheter som åvilar den.
Uppgifter från en säkerhetsutredning av en person som blivit vald till en tjänst behandlas i enlighet med 17, 23 och 25–28 § i säkerhetsutredningslagen.
En del av uppgifterna är sekretessbelagda och sekretessen grundar sig bland annat på följande författningar:
- Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999)
- Lagen om offentlighet vid rättegång i förvaltningsdomstolar (381/2007)
- EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679
- Dataskyddslagen (1050/2018)
Därtill styr flera speciallagar behandlingen av personuppgifter för särskilda kategorier av personuppgifter.
6. KATEGORIER AV REGISTRERADE OCH KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER SOM BEHANDLAS
Rättskipningsärendenas helhet omfattar uppgifter om parterna som till exempel de försäkrade, förmånstagare, arbetsgivare och försäkringsanstalter samt rättegångsbiträden, ombud, vittnen och övriga delaktiga i rättsskipningen. Helheten omfattar även personuppgifter om tjänstemän vid försäkringsdomstolen samt försäkringsdomstolens intressentgrupper och personuppgifter till deras kontaktpersoner.
Övriga kategorier av registrerade är sökanden av tjänster, mottagare av arvoden, sakkunnigledamöter och sakkunnigläkare, utomstående resande, gäster, hyresvärdar, de som gjort en begäran om uppgifter, de som gjort en förfrågan om registrerades rättigheter (artikel 15), försäljningsfakturakunder, leverantörer eller förmånstagare av inköpsfakturor, övriga personer som verkar i domstolens lokaler samt utomstående personer som lagrats i användarregistren.
De av försäkringsdomstolen insamlade personuppgifterna kan delas in i följande kategorier av personuppgifter:
Personens individualiseringsuppgifter:
Namn, tjänstebenämning, födelsetid, dödsdag, personbeteckning, personnummer, postadress, e-postadress, telefonnummer, hemort, spärrmarkering, bankuppgifter, yrke, persons status (under förmynderskap/ intressebevakare, dödsfall, konkurs), rättshjälpskund, medborgarskap, modersmål och kön.
Uppgifter om sökanden till tjänster:
Uppgifter om utbildning och arbetslivserfarenhet, övrig information som sökanden sänt till stöd för sin ansökan såsom matrikel/meritförteckning, skol- och studiebetyg, arbetsintyg, referenser sökanden angett, övriga nödvändiga uppgifter som hör till arbetsansökan och villkoren för tillsättningen av tjänsten samt uppgifter som hör till lämplighetsbedömningen.
Betalningsinformation:
Arvoden, reseersättningar, information om försäljnings- och inköpsfakturor, uppgifter om hyresvärdar, återbäring, skatteuppgifter och utsökningsuppgifter.
Övriga uppgifter:
Användarbehörigheter till olika system, uppifter som hör till e-tjänsten och tjänsten för skyddad e-post, uppgifter om kameraövervakning, säkerhetsutredningsinformation, deltagarinformation vid tillställningar, FO-nummer och reseuppgifter.
Information som samlats i rapporterings- och statistiksyfte pseudonymiseras på så sätt att enskilda parter inte är direkt identifierbara.
Beträffande särskilda kategorier av personuppgifter kan rättsskipningsärendena innehålla bland annat uppgifter om hälsotillstånd. Rättegångsmaterialet kan därutöver innehålla andra möjliga personuppgifter, såsom uppgifter om familjen, arbetet, ekonomin, beskattning, fritidsaktiviteter, sexuell läggning, brottslighet eller etnisk ursprung. Särskilda kategorier av personuppgifter samlas endast in om de är nödvändiga för att till exempel kunna utföra rättskipningsuppgifter.
7. STADGEENLIGA INFORMATIONSKÄLLOR
Förutom rättegångshandlingarna och uppgifter som parterna samt övriga registrerade lämnat in kan uppgifter även fås av följande informationskällor:
- Befolkningsregistercentralen
- Rättsregistercentralen
- social- och hälsovårdens enheter
- övriga domstolar och besvärsnämnder
- ministerierna och dess centrala ämbetsverk
- Domstolsverket
- Folkpensionsanstalten och övriga försäkringsanstalter
- arbetslöshetskassorna
- Arbetslöshetsförsäkringsfonden
- skatteförvaltningen
- Alma Talent Ab, Tietopalvelut
- utsökningsmyndigheterna
- Patent- och registerstyrelsen
- Brottspåföljdsmyndigheten
- rättshjälpsbyråerna
- rättegångsbiträdesnämnden
- kommunernas socialväsende
- magistraten
- avtal (organisationens kontaktpersoner)
- skyddspolisen (information från säkerhetsutredningar)
- kameraövervakning
- domarförslags- och domarutbildningsnämnden
- läroanstalter
- arbetssökandens arbetsgivare
- TE-byråerna
- civiltjänstcentralen
- Palkeet
- hyresvärdar
- andra myndigheter och instanser av vilka uppgifter som är nödvändiga för ärendets be-handling fås
8. MOTTAGARE AV PERSONUPPGIFTER ELLER KATEGORIER AV MOTTAGARE
Uppgifter lämnas ut till bland annat parterna i målet, myndigheter och utomstående instanser (allmän offentlighet). Uppgifter lämnas ut i enlighet med bestämmelserna i lagen om offentlighet vid rättegång i förvaltningsdomstolar, lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet eller övrig lagstiftning gällande utlämnandet av uppgifter.
Mottagare som personuppgifter regelbundet överförs eller lämnas ut till:
- part i målet eller andra som deltar i målet samt dennes biträde eller ombud
- myndigheten som fattat beslutet eller övriga avgörandet som är föremål för ändringssö-kandet
- lägre rättsinstansen
- justitieförvaltningens nationella informationsresurs
- riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet
- vid utnämningsärenden till övriga domstolar och domarförslags- och domarutbildningsnämnden samt Domstolsverket och justitieministeriet
- tjänsteleverantörer av säkerhetstjänster, säkerhetsmyndigheter, utsökningsmyndigheter, penninginstitut i form av uppgifter om arvodes- och ersättningsbetalningar, Riksarkivet, Keva, Skatteförvaltningen, Pensionsskyddscentralen, registret över bindningar och bisysslor, ministerierna, skyddspolisen, Alma Talent Ab samt instanser som handlägger utmärkelsetecken
Sektorer som handlägger uppgifter för försäkringsdomstolens räkning:
- servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet)
- Rättsregistercentralen
- Valtori (statens center för informations- och kommunikationsteknik)
- leverantörer av databehandlingssystem (till exempel CGI, Tieto, Innofactor och Visma)
Därtill registreras uppgifter som individualiserings- och kontaktuppgifter i system, i de fall då det är nödvändigt att skapa användarbehörighet till utomstående personer för att de skall kunna sköta avtalade uppgifter.
Uppgifter kan lämnas ut även till andra mottagare till den del som genomförandet enligt lag av den allmänna offentligheten eller annan skyldighet att lämna ut information kräver. På grund av verksamhetens natur är inte alla möjliga mottagare av uppgifter kända på förhand och de kan därför inte listas på ett uttömmande sätt.
9. ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER TILL TREDJELÄNDER
Som utgångspunkt varken lämnas eller överförs personuppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Om det är överenskommet att överföraren får överföra uppgifter utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet tillser avtalsparterna att överföringen av personuppgifter fullföljs enligt finsk lagstiftning.
10. UPPGIFTERNAS LAGRINGSTID
Handlingarna lagras antingen varaktigt eller på bestämd tid enligt arkivbildningsplanen. Även personuppgifters lagringstid har fastställts i arkivbildningsplanen.
11. DEN REGISTRERADES RÄTTIGHETER
11.1 DEN REGISTRERADES GRANSKNINGSRÄTT
(EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016) artikel 15)
Den registrerade ska ha rätt att av den personuppgiftsansvarige få bekräftelse på huruvida personuppgifter som rör honom eller henne håller på att behandlas och i så fall få tillgång till personuppgifterna. Om uppgifterna behandlas har den registrerade rätt att få uppgifter som nämns i artikel 15 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016).
Den som vill ha de i artikel 15 i EU:s allmänna dataskyddsförordning nämnda uppgifterna om sig själv ska framställa on begäran om detta till personuppgiftsansvarige på så sätt att den registrerades identitet kan fastställas.
11.2 RÄTTELSE OCH RADERING AV UPPGIFTERNA ELLER BEGRÄNSNING AV BEHANDLING
(EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016) artiklarna 16–18)
Den registrerade ska ha rätt att av den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter som rör honom eller henne rättade enligt artikel 16 i EU:s allmänna dataskyddsförordning.
Därtill ska den registrerade ha rätt att av den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål få sina personuppgifter raderade under förutsättning att någon av de i artikel 17 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016) förutsättningar uppfylls. Likaledes ska den registrerade rätt att av den personuppgiftsansvarige kräva att behandlingen begränsas om något av de i artikel 18 i EU:s allmänna dataskyddsförordning nämnda sakerna uppfylls.
Den registrerade kan anhängiggöra en begäran om rättelse, radering eller begränsning genom att följa förvaltningslagens (434/2003) bestämmelser.
11.3. ÖVRIGT GÄLLANDE DEN REGISTRERADES RÄTTIGHETER
Den registrerade har i enlighet med dataskyddslagstiftningen rätt att göra invändningar mot behandling av personuppgifter avseende honom eller henne (EU:s allmänna dataskyddsförordning artikel 21).
Den registrerade har också i enlighet med nämnda lagstiftning rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på automatiserad behandling (EU:s allmänna dataskyddsförordning artikel 22).
Uppgifter som behandlas i statistikföring ändras till en sådan form att det på basis av dem inte är möjligt att identifiera den registrerade. Enligt artikel 11 i EU:s allmänna dataskyddsförordning ska den personuppgiftsansvarige inte vara tvungen att bevara, förvärva eller behandla ytterligare information för att identifiera den registrerade endast i syfte att följa denna förordning. Registrerades rättigheter i enlighet med dataskyddsförordningen (artiklarna 15–20) tillämpas inte för oidentifierbara uppgifter, förutom när den registrerade för utövande av sina rättigheter i enlighet med dessa artiklar tillhandahåller ytterligare information som gör identifieringen möjlig.
12. RÄTT ATT LÄMNA IN KLAGOMÅL TILL TILLSYNSMYNDIGHET
Den registrerade har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndighet om den registrerade anser att behandlingen av personuppgifter som avser henne eller honom strider mot EU:s allmänna dataskyddsförordning (678/2016).
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 HELSINGFORS
Postadress: PB 800, 00521 HELSINGFORS
Telefonnummer: 029 56 66700
E-post: tietosuoja(at)om.fi
Publicerad 30.9.2020